Heräsin päiväunilta (n. 2 h) japääni on selkeä ja kirkas kuin intialaisella mietiskelijä Krishnamurtilla konsanaan. Jos juntin pää nyt voi olla kirkas.
Luin töissä kahvitauolla jotakin kaupallista lehteä (en kuitenkaan Kauppalehteä) viime tammikuulta. Lehdessä verrattiin valtion roolia islantilaisten kännykkäkaappauksessa ja Wallenbergien Kemijoki-lyttäyksessä. Edellisessä todettiin valtiomme väliinpuuttuminen (muistaakseni alle 1 % osuudella) jostakin syystä asialliseksi toimenpiteeksi, jälkimmäisessä (kymmeniä prosentteja?) taasen ministeriemme ei olisi pitänyt pistää lainkaan nokkaansa asiaan.
En puutu sen enempää politiikkaan (jota enymmärrä) tai talouselämään (arvatkaa, ymmärränkö), mutta mietin erästä vanhaa kysymystäni, jonka esitin vuosia sitten silloisen työnantajani, Lilla Sveto Oyj:n, eräällä päänrassauskurssilla:
Mikä on yrityksen olemassaolon tarkoitus?
a) tuottaa jotakin tuotetta valtavalle määrälle ihmisiä (vrt. WC-paperi, joka oli Jyrki Koulumiehen tänä vuonna ilmestyneen, hyvin hauskan neuvostomuistelun mukaan kysytyimpiä 80-luvun tuotteita Moskovassa)
b) tuottaa töitä suurehkolle määrälle ihmisille (eikö muinoin jokainen tehnyt töitä?)
c) tuottaa voittoa ja osinkoja pienemmälle määrälle ihmisiä (omistan vain parin osuuskunnan osuuksia ja olen erään pankin sijoitusrahastossa - vuotuinen tuotto yhteensä joitakin euroja)
Kysymykseni ohitettiin hankalana (olin koulussa kiltti ja arka, mutta muutuin myöhemmin mahdottomaksi kyselijäksi) ja puhuttiin epäselvästi yrityksen kannattavuudesta jne.
Siispä en viisastunut, juntti kun olin.
Minulla on kuitenkin - jostakin syystä - mielikuva hiirestä, kissasta, koirasta ja norsusta. Edellinen säikkyy aina jälkimmäistä, ja piiri pyörii.
En todellakaan tiedä, mistä moinen ajatus mieleeni tuli (kenties assosiaatio makaronilaatikkoon, johon laitan kerroksittain tummaa makaronia, tomaattipuretta, kärtsättyä soijaa ja taas sama uudelleen, kunnes kaiken päälle kaadan virheet peittävän soijamaidon.Tämä ei taaskaan liittynyt asiaan, mutta tulipa kerrotuksi. Vielä se, että käytän saksalaistyyppistä, esikostutettavaa savipataa, joka hauduttaa kaikki laatikot makoisiksi). Mutta kenties yrityselämässä pyörii tällaisia piirejä?
Entä, jos jokin palikka nykäistään pois?
a) valtava määrä asiakkaita katoaa? - Onko miltään muulta maamme massatuotteelta kuin tervalta vielä kadonnut markkinat tyystin?
b) jos suuri määrä työntekijöitä katoaa? - Eipä ole vielä pelkoa täällä Suomessa. elleivät lapset lopu.
c) jos suuri määrä varakkaita osakkeenomistajia katoaa taivaan tuuliin? - Eikös niitä viljellä lisää Ruotsissa?
Siis: kaikki palikat ovat tallella, mutta jotenkin täysin väärässä järjestyksessä!
Tämä oli tällaista tavallisen juntin ajatuksenjuoksua (vrt. Huovisen "Havukka-ahon Ajattelijaan), jolle haluaisin lopullisenselvityksen. Vai onko niin, että "piiri pieni pyörii" ja palikat kiistelevät keskenään?
Voi kun olis viisas...
P.S. totesin kuuluvani kaikkin kohtiin a), b) ja c), joten minunkin pitäisi osallistua tämän piirin pyöritykseen?